قدرت سکوت در زندگی انسان: چگونه سکوت را تمرین کنیم؟

تمرین سکوت برای رازداری, تمرین ساده برای سکوت, چگونه سکوت کنیم

چگونه سکوت کردن را تمرین کنیم؟

 

چگونه با سکوت زندگی‌مان را متحول کنیم؟ + تمریناتی برای سکوت کردن

در زندگی شلوغ و پر دغدغه ی امروز، افراد زیادی را می بینیم که از صحبت کردن و یا شنیدن صداهای اضافی کلافه شدند و به دنبال سکوت و تمدد اعصاب هستند. اگر همه افراد به صورت روزانه یک برنامه منظم، برای تنها ماندن با خودشان و تمرین کردن سکوت داشته باشند ؛ می توانند به راحتی اثرات آن را بر کارایی مغز خود ببینند.

فواید سکوت برای انسان چیست؟

همه ی ما خیلی خوب یاد گرفتیم که صحبت کنیم حتی آوازه ی کلاس های سخنوری را هم در گوشه و کنار شنیدیم و یا تجربه ی آن را داشتیم اما؛ هیچ کدام از ما آموزشی برای سکوت کردن، همزمان با سخن گفتن دریافت نکردیم. سکوت یک فرآیند درونی است و کاملا از درون وجود شخص می جوشد. سکوت نتیجه ی تفکر و تامل است کسی که کمتر صحبت می کند و بیشتر فکر می کند به دنبال آن بیشتر رشد می کند؛ بنابراین سکوت نقش مهمی در شکل گیری شخصیت یک انسان دارد.

 

آرامش بخشیدن به انسان

یکی از بهترین و مهم ترین فواید سکوت کردن، آرامشی است که به همراه خود می آورد. طبق تحقیقات ؛ افرادی که  بیشتر ساکت هستند و کمتر صحبت می کنند، کشش بیشتری به آرامش دارند و به دنبال این موضوع؛ این افراد کمترین احساست و افکار منفی را در وجود خود دارند و مهارت بیشتری برای تشخیص عوامل تاثیر گذار و حیاتی از سایر موارد دارند. به همین دلیل افرادی که بیشتر ساکت هستند معمولا، موفق تر می شوند.

 

 در چه مواقعی باید سکوت کرد, فواید سکوت برای انسان, چگونه سکوت را تمرین کنیم

افزایش تمرکز با تمرین سکوت کردن

 

بهبود تمرکز با سکوت کردن

یکی از فواید سکوت کردن افزایش تمرکز برای پرداختن به کار های روزمره است. با سکوت کردن احتمال حواس پرتی کمتر می شود؛ در نتیجه می توانید کارهای خود را بهتر و با تمرکز تر انجام دهید. ‎ 

 

کند کردن سرعت پیری 

سکوت کردن می تواند باعث رشد سول های مغزی و به دنبال آن باعث کاهش سرعت پیر شدن مغز شود. طبق مطالعه ای که بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته، متوجه شدند موش هایی که دو ساعت در طول روز بیشتر سکوت می کنند، نسبت به موش های دیگر دیرتر پیر می شوند. هنگامی که سلول های مغزی رشد کنند و مغز دیرتر پیر شود، از بسیاری از بیماری ها مثل آلزایمر و افسردگی جلوگیری می شود.

 

ایجاد اتحاد بین  مغز ، روح و جسم با سکوت کردن

در دنیای پر تکاپوی امروز، سکوت بین جسم و ذهن و روح افراد هماهنگی و اتحاد برقرار می کند. بنابراین وقتی درمسیر رسیدن به اهداف خود در حال تکاپو هستید، گاهی اوقات صبر کنید و با اندکی تامل مسیر ذهنی خود را مرور کنید تا مطمئن شوید، در مسیر درست حرکت می کنید و سپس ادامه ی راه را در پیش بگیرید.

 

تمرین ساده برای سکوت, چگونه سکوت کنیم, تمرین سکوت در برابر زورگویی

تمرین هایی برای سکوت

 

چگونه سکوت را تمرین کنیم؟

۱) مدتی از موبایل خود دور شوید

وجود تلفن همراه در زندگی همه ی ما جز جدا نشدنی روزمره شده است و روند زندگی بدون موبایل پیش نمی رود. اما گاهی لازم است تا از آن دور شویم و از صدای زنگ یا دریافت پیام آن در امان باشیم. تمامی این موارد ناخودآگاه حجم زیادی از اطلاعات را به مغزمان وارد می کند که باعث بر هم خوردن سکوت حتی در زمان استراحتمان میشود.

 

۲) اشیاء اضافه را از اطراف خود بردارید

وقتی که اطراف خود را خلوت تر کنید ذهن شما به این خلوتی و سادگی عادت می کند و تمرکز آن افزایش و حواس پرتی کاهش می باید.

 

۳) تمرین کنید که هیچ کاری نکنید

در ابتدا شاید سخت به نظر برسد اما به مرور زمان بر ترس هیچ کاری نکردن غالب می شوید. در این زمان میتوانید از تمرین های ذهنی و تنفسی استفاده کنید. به تمامی افکاری که در سر شما چرخ می خورند نگاه کنید و به آنها بدون انجام هیچ کاری ،ققط به آنها فکر کنید. این کار باعث می شود اضطراب ، عصبانیت و استرس هایی که در بدن شما جمع شده اند دفع شوند و شما احساس بهتری داشته باشید.

 

۴) به صورت روزانه و منظم سکوت کنید

با خودتان قرار بگذارید که مثلا در فلان زمان به مدت یک ساعت هیچ صحبتی نمی کنم. وقتی به تمایل خود برای صحبت کردن غلبه کنید میتوانید بعد از یک مدت ، اثرات آن را در موقعیت هایی که باید سکوت کنید ببینید.

 

در چه مواقعی باید سکوت کرد, فواید سکوت برای انسان, چگونه سکوت را تمرین کنیم

طبیعت گردی تمرین سکوت

 

۵) قرار گرفتن در طبیعت

زندگی شهری و سر و صدای خودروها داشتن سکوت را برای شهرنشین ها تا حدودی غیر ممکن کرده به خاطر همین پیشنهاد می شود هر چند وقت یکبار افراد به خارج شهر سفر کنند و در طبیعت، سکوت و آرامش را تمرین کنند. این کار می تواند افسردگی و فشار های ناشی از کار و سر و صدا را کاهش دهد و باعث احیای روحیه و تمدد اعصاب افراد گردد.

 

۶) استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید

با ورود به شبکه های اجتماعی ناگهان حجم زیادی از اطلاعات وارد ذهن می شود به موازات آن مجبور می شوید در برابر این اطلاعات واکنش نشان دهید به همین دلیل بهتر است استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و فقط در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید.

 

۷) شنونده ی خوبی باشید

یکی از راه های سکوت کردن این است که به صحبت های بقیه گوش کنید به جای اینکه خودتان صحبت کنید، این گونه می توانید هم از صحبت ها اطرافیان استفاده کنید و هم سکوت را تمرین کنید.

 

در چه مواقعی باید سکوت کرد؟

در این موضوع شکی نیست که همه باید بدانیم چه حرفی را باید به زبان بیاوریم و یا چگونه صحبت کنیم ، اما نکته ی بسیار مهم تر این است که بدانیم؛ چه وقت هایی باید سکوت کنیم و صحبت نکنیم.

 

هنگامی که احساس کردید باید صحبت کنید و با زبانتان حرف کسی را جبران کنید مخصوصا وقتی که عصبانی هستید، این ضرب المثل را به خاطر بیاورید؛ « تن را زیان است از زبان؛ لب وا نکن تا رسوا نشوی» زمانی که لازم است سکوت کنید، تا بعد از آن پشیمان نشوید.

برخلاف صحبت کردن، اگر بیشتر و بهتر گوش کنید مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. چند مورد از موقعیت هایی که بهترین کار سکوت است شامل:

 

فواید سکوت برای انسان, چگونه سکوت را تمرین کنیم, تمرین سکوت

سکوت کردن در هنگام عصبانیت

 

اگر سکوت شما باعث فروکش کردن عصبانیت بقیه می شود

در یک بحث ممکن است سکوت شما باعث شود فرد یا خجالت زده شود و یا آنقدر ادامه دهد تا خودش از بحث خسته شود. این گونه شما می توانید به صحبت های او کاملا گوش دهید. در مواقعی که باید به فرد مقابلتان واکنش دهید اندکی تامل کنید و افکارتان را سر و سامان دهید تا بتوانید بهترین و منطقی ترین عکس العمل را از خود نشان دهید.

 

اگر می خواهید فقط حرفی بزنید تا سکوت خود را بشکنید

اولین قانون صحبت کردن این است که؛ فقط برای اینکه بفهمند شما هم می توانید صحبت کنید کلامی به زبان نیاورید. اگر صحبت شما هیچ ارتباطی به گفتگوی فعلی ندارد، اطلاعات خود را برای زمان مناسب نگه دارید. هیچ کس نسبت به افرادی که برای چاپلوسی یا از روی هیجان بیش از حد صحبت می کنند حس خوبی ندارند.

 

در چه مواقعی باید سکوت کرد, فواید سکوت برای انسان, چگونه سکوت را تمرین کنیم

تمرین سکوت در برابر زورگویی

 

در برابر کسی که می خواهد به شما زور بگوید سکوت کنید

اگر خودتان فرد زور گویی نیستید، در برابر این گونه افراد سکوت کنید و حرمت خودتان را نگه دارید. این افراد از حرف هایی که به آنها می گویید به نفع خودشان استفاده می کنند. آنها نمی توانند سکوت کنند به همین دلیل شما می توانید از سکوت کردنتان به نفع خودتان استفاده کنید و با رفتار درست و سکوت کردن به موقع متانت خود را حفظ کنید. این کار از سلامت روان شما محافظت می کند.

 

اگر باعث دلخوری کسی می شوید سکوت کنید

خیلی از مواقع شاید قصد ناراحت کردن افراد را نداشته باشید اما با حرف هایی، ناخودآگاه این کار را انجام می دهید. اگر مطمئن نیستید که حرف شما ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود یا نه سکوت کنید. سکوت محکم ترین و بهترین پاسخ است.

 

تمرین سکوت, فواید سکوت برای انسان, در چه مواقعی باید سکوت کرد

تمرین سکوت برای رازداری

 

اگر صحبت شما پای کسی دیگر را به بحث باز می کند سکوت کنید

این موضوع که اگر راز کسی را بدانید باعث افزایش صمیمت میانتان می شود، تا زمانی می تواند درست باشد که بتوانید راز او را برایش حفظ کنید. بنابراین اگر در جمعی نشستید و خواستید راز کسی را با عنوان صحبت بر ملا کنید، سکوت کردن بهترین راه است.

 

اگر قصد اصلاح اشتباه بقیه را دارید سکوت کنید

اگر قصد دارید اشتباه دیگران را اصلاح کنید به خصوص اگر شناخت کافی از آنها ندارید بهترین راه سکوت است. این کار باعث می شود شما بی طرف حساب شوید و دیدگاه بقیه نسبت به شما مثبت بماند.

 

اگر کسی قهر باشد

کسانی که مشکلات ارتباطی دارند ، از این روش برای حل مشکلشان استفاده می کنند. در ابتدای بحث باید با صحبت کردن مشکلات را کاملا برطرف کرد، اما اگر بعد از بر طرف شدن مشکل، فرد مقابل شما همچنان به قهر ادامه داد؛ بی توجه به این اینکه این روش چقدر برای فرد مقابلتان درد آور است؛ شما هم نسبت به او بی اعتنایی کنید.

 

این رفتار پرخاشگرانه، با تلاش یک طرفه نمی تواند بهبود یابد و نیازمند مشارکت دو طرف است اگر همکاری از طرف مقابلتان نمی بینید این رابطه را با مشاور در میان بگذارید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.