راهکارهای تحقق شعار سال در مازندران

[ad_1]

ایسنا/ مازندران عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران سه طرح اساسی را برای تحقق عملیاتی شعار 1401 در استان پیشنهاد و تشریح کرد.

بابک مومنی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: شعار سال 1401 و راه جدیدی که رهبر معظم انقلاب در آغاز قرن جدید برای ملت شریف ایران گشودند یک امر خطیر دانش و اشتغال است. ایجاد فعالیت هایی برای توسعه ظرفیت تولید، استقلال و خودکفایی. این امر با پشتوانه تلاش های علمی و تلاش های ارزنده سال ها انجام شده و تجربه گرانبهایی است که ملت ایران و مسئولان کشور در احترام به نیروی انسانی کشور کسب کرده اند.

مومنی موضوع بسیار مهم رهبری انقلاب و تذکر جدی آن را استفاده نمایشی و بهانه شعار سال عنوان کرد و افزود: باید شعار، هدف و راهبرد از مکاتبات اداری، بنرها و تراکت ها حذف شود. ، بر اساس معیارها و شاخص های کمی در پایان سال اول قرن جدید به صورت ملموس اتفاق افتاد، موضوعی بود که قابل تامل بود.

وی با بیان اینکه استان مازندران پویاترین و فعال ترین شبکه های دانشگاهی را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به منابعی که گاهاً در حوزه آموزش عالی این استان قرار دارد، هدایت تولید علمی بسیار محدودتر از برخی بوده است. از اتفاقات خوبی که رخ داده، شاید هنوز مهارت های لازم برای استفاده کاربردی و مفید از محصولات استان برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده و تعالی مطلوب وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیمان نور، تشکیل شبکه علمی تخصصی متشکل از دانشگاهیان و نخبگان برای موضوعات مختلف را از دیگر نکات همگرایی و هم افزایی فضای دانشگاهی و نخبگان مازندران دانست و گفت: با تشکیل این امر می توان کار تیمی و استفاده از همه توان علمی را پیگیری کرد. شبکه جامع استان برای دستیابی به اهداف زیر.

مومنی سه برنامه محوری را برای تحقق عملیاتی شعار سال در استان مازندران پیشنهاد و تاکید کرد: راه اندازی کلینیک های ویژه ارائه دهنده خدمات تخصصی در دانشگاه های غیرپزشکی استان، حضور دانشگاه های مازندران در پروژه های کلان ملی به عنوان یک بازوی جدی مشاوره و پشتیبانی صرفه جویی در واحدهای تحقیق و توسعه در بخش تولیدی دولتی و خصوصی می تواند راه حلی برای تحقق عملیاتی شعار سال باشد.

وی در تشریح راه حل اول گفت: در سال های اخیر بیش از 80 درصد از نسل جوان و فارغ التحصیلان مقطع متوسطه کشور در کنکور دیرتر می آیند و به حوزه های دیگر نمی روند و تمام هدف از تحصیل این است که وارد میدان شوید.” پزشکی و گاهی تعداد محدودی از رشته های پیراپزشکی. حال سوال اینجاست که چرا امروزه رشته های کشاورزی و مهندسی مورد پسند علاقه مندان به تحصیل نیست؟

مدیر دفتر کارآفرینی و روابط صنعتی دانشگاه پیام نور مازندران افزود: با نگاهی به گذشته و رشته های پزشکی می توان دریافت که دانشجو در حین تحصیل با محیط کسب و کار و فعالیت حرفه ای خود آشنا شده و آمادگی دارد. برای تحصیلات تکمیلی.” ارائه خدمات. حال چرا این بستر در سایر رشته های تحصیلی فراهم نمی شود؟

مومنی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهرهای مختلف در نصب کلینیک طوبی در استان گفت: در صورت وجود درمانگاه ویژه این رشته‌ها در کنار دانشگاه‌های کشاورزی، فنی و مهندسی، علاوه بر ارتقای مهارت‌های آمادگی در این زمینه‌ها ورود به بازار کسب و کار باعث افزایش منابع درآمدی دانشگاه ها می شود به طوری که مراکز آموزش عالی عملا کمتر به بودجه های دولتی برای انجام فعالیت های روزمره و توسعه ای خود وابسته هستند.

وی درباره آینده وضعیت تحصیلی در مقاطع عالی هشدار داد: اگر این فرصت ها در دانشگاه ارائه نشود شانس تحصیل را کاهش خواهیم داد.

یکی از اعضای هیأت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران در تشریح راهکار دوم اظهار داشت: پایه است.

مومنی با بیان اینکه سدسازی های متعددی در حوزه دریای خزر در دستور کار قرار دارد که برخی از آنها بحث های جدی است چرا که حضور جامعه علمی در مراحل توضیحی این پروژه ها محدود و حتی نزدیک به صفر است، افزود: نتیجه این گونه پروژه ها رنگ سیاسی آن پر رنگتر از رنگ علمی آن است که اغلب در پروژه های انتقال آب بین حوضه ها شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات کلان ملی در پروژه ها دخیل است، تصریح کرد: بهتر است یک سهم اقتصادی اندک مشورتی برای دانشگاه تعریف شود چرا که در ازای خدمات علمی و فکری از پروژه های نادرست جلوگیری می شود و مسیر را پیموده می شود. هموارتر برای پروژه های صحیح و فنی مورد نیاز منطقه.

این محقق، محقق و دکترای علوم و مهندسی آب یادآور شد: باید ظرفیت حضور جدی در عرصه دانشگاه ها را در پروژه های کلان ملی ایجاد کنیم که زمینه ساز توسعه شایستگی های نسل جدید باشد.

مومنی سومین پیشنهاد را تحقق شعار سال حمایت جدی اقتصادی از واحدهای موسوم به تحقیق و توسعه دانست و گفت: علاوه بر بنگاه های اقتصادی از جمله دولت و به ویژه بخش خصوصی که می تواند تولید را در کشورمان از حالت سنتی نجات دهد. زمینه و گشایش افق خلاقیت، نوآوری و پیشرفت، وجود واسطه های تحقیق و توسعه بین دانشگاه به عنوان تامین کننده علم و واحدهای تولیدی به عنوان مصرف کننده یا متقاضی علم.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه تحقیق و توسعه دستاوردهای میان مدت و بلندمدت دارد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دانش را از پایه تولیدی دانشگاه به جامعه و صنعت انتقال دهیم نیاز به حمایت اقتصادی دارد. دانش آموز باید این مهارت را در قالب فعالیت در کلینیک های حرفه ای از معلم خود بیاموزد تا در پایان تحصیل یک فعال حرفه ای باشد.

مدیر دفتر کارآفرینی و روابط صنعتی دانشگاه پیام نور مازندران توصیه کرد: شرکت های شتاب دهنده تیم هایی را طراحی کرده و فضای کسب و کار را در قالب مراکز نوآوری و رشد برای دانشجویانی که مهارت کسب کرده اند فراهم کنند.

مومنی کارورزی مهارت محور ضمن مطالعه را ظرفیت بسیار خوبی برای فرصت های شغلی دانش بنیان خواند و افزود: متاسفانه در بین بسیاری از دستگاه های اجرایی که وظیفه نظارت، حمایت و هماهنگی را بر عهده دارند، درک مشوق ها و توانایی دانش موجود وجود دارد. . «هیچ پایه‌ای وجود ندارد و شرکت‌های نوظهور دانش‌بنیان بدون حمایت در دام بوروکراسی اداری گرفتار شده‌اند که دست و پای آنها را می‌بندد.

وی افزود: دانشگاه ها در قالب مراکز رشد و نوآوری باید به توانمندی های درونی خود توجه بیشتری داشته باشند و این جایگاه را برای دانشجویانی که قصد فراگیری مهارت ها و حرفه ها را دارند فراهم کنند.

عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران گفت: اولویت های استان مازندران باید مشخص باشد و راهبرد واقعی مشخص شود تا منابع و انرژی هایی که در سراسر استان وجود دارد هدر نرود.

مومنی با بیان اینکه ارتقای ارزش فعالیت های دانش بنیان در برنامه ارتقای اساتید و اساتید دانشگاه است، آیا بخشی از آن به نفع جامعه است یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه راه سخت و امتیازات محدود برای فعالیت های دانش بنیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر واقعاً می خواهیم به سمت توسعه فعالیت های دانش بنیان و دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم، باید قید مقالات اساتید را برداریم.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.