آمار قربانیان، تصادفات و تخلفات رانندگی در نوروز + فیلم



جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آخرین آمار تصادفات نوروزی و وضعیت ترافیکی جاده ها در نوروز 1401 را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، همانطور که ماه ها پیش پیش بینی می شد، سفرهای نوروزی نوروز 1401 بیشتر با وسیله نقلیه و جاده افزایش چشمگیری داشته است و طبیعی است که ترافیک جاده ای نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. در این شرایط دو نگرانی عمده وجود داشت، اول تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی و سپس ایجاد ترافیک طولانی در جاده ها. موضوعی که پلیس از ماه ها قبل برنامه ریزی آن را آغاز کرد و علاوه بر آن دولت توجه ویژه ای به این موضوع داشت، به عنوان مثال چند روز مانده به آغاز سفرهای نوروزی، جلسه شورای عالی ترافیک به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. .

نتیجه این اقدامات نیز موثر بود و با پایان یافتن تعطیلات و اجرای طرح نوروزی مشخص شد که با وجود افزایش 50 درصدی سفر و تردد در این ایام، تعداد قربانیان 23 و 4 نفر کاهش یافته است. ، به ترتیب 4 درصد. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که برخلاف سال‌های قبل از شیوع کرونا در کشور، ترافیک و مشکل جاده‌ای وجود نداشته است.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور کشور در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی به تشریح این موارد و ارائه گزارشی از وضعیت تصادف و ترافیک در ایام نوروز پرداخت. وی با بیان اینکه پلیس برنامه ریزی اجرای طرح ویژه ترافیک خود را از هفته ها و ماه های مانده به نوروز آغاز کرده است، تصریح کرد: همانطور که می دانید در مناسبت ها و مناسبت های مختلف که نیاز به تمهیدات ویژه ترافیکی دارد، جلسه کمیته هماهنگی طرح تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ می شود. در این زمینه اتخاذ می شوند. عید نوروز نیز از جمله مناسبت هایی است که دستگاه های مختلف باید مقدمات خود را انجام دهند. در این راستا پلیس جلسات متعدد هماهنگی برگزار کرد.

وی گفت: امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا توسط اکثر مردم و کاهش مبتلایان به کووید، 19 شرایط مختلف برای سفرهای نوروزی پیش بینی شده بود. درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته که آن نیز محقق شد. بنابراین لازم بود برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات و همچنین کاهش ازدحام تدابیری اتخاذ شود.

746 نفر در تصادفات رانندگی نوروز 1401 جان باختند

حسینی ادامه داد: سرانجام پس از هماهنگی های انجام شده، طرح نوروزی نیروی انتظامی از 25 اسفند 1392 آغاز شد و تا پایان 13 فروردین 1401 ادامه داشت. متاسفانه در این مدت 746 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 637 نفر در جاده ها سقوط کردند و 109 نفر در داخل شهری جان خود را از دست دادند. البته این آمار نسبت به نوروز سال گذشته 23 درصد کاهش نشان می دهد یعنی 223 نفر کمتر از سال گذشته کشته شدند. در شرایطی که ترافیک 50 درصد افزایش یافته است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور افزود: البته این آماری است که از سامانه حوادث ناجا گرفته شده است، دو روز بستری شدن در بیمارستان. آمار را پزشکی قانونی اعلام می کند که فکر می کنم با توجه به سوابق و تجربیات سال های گذشته در نهایت حدود 10 درصد به عدد فعلی اضافه شود.

در نوروز 1401 چند نفر در تصادفات رانندگی مجروح شدند؟

وی با بیان اینکه در اجرای طرح نوروزی 1401 در مجموع 568 فقره تصادف فوتی در کشور رخ داد گفت: متاسفانه در همین مدت 10 هزار و 625 تصادف جرحی که 15 هزار و 116 مجروح به دنبال داشته است. این آمار نیز نسبت به سال قبل 4.4 درصد کاهش داشت که در طرح نوروزی سال گذشته 15 هزار و 810 نفر بر اثر تصادف مجروح شدند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: اگر قربانیان سوانح رانندگی به همان میزان سال گذشته و به تناسب افزایش 50 درصدی ترافیک جاده ای افزایش می یافتند، امروز چند نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست می دادند؟ باید بدانیم که نسبت ترافیک به تصادفات رانندگی رابطه مستقیمی دارد، بنابراین هر چه ترافیک ما بیشتر باشد احتمال وقوع تصادف نیز بیشتر می شود. بنابراین اگر تعداد فوتی ها با افزایش سفرهای امسال نسبت به سال قبل افزایش می یافت، در نوروز امسال بیش از 1100 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می دادند.

وی افزود: در این موضوع مولفه های بیرونی نیز تحت تاثیر قرار گرفت و با کمک پلیس و سایر ارگان ها ابتدا از همکارانم در پلیس راهنمایی و رانندگی تشکر می کنم و سپس ایفای نقش سایر دستگاه ها از جمله را ضروری می دانم. به رسانه ها، دستگاه های امدادی و خدماتی و … اشاره می کنم که این کاهش آمار با مشارکت همه این دستگاه ها محقق شد و انتظار داریم که بتوانیم این روند نزولی را بیش از گذشته ادامه دهیم.

حسینی افزود: اتفاق خوبی که امسال افتاد نظارت ویژه رئیس جمهور در بحث ترافیک و تصادفات بود که نظارت کند این امر هم افزایی خوبی بین دستگاه ها ایجاد کرد.

بیشترین علت تصادفات نوروزی چه بوده است؟

حسینی درباره شایع ترین علل تصادفات گفت: آمارهای ما نشان می دهد سرعت غیرمجاز، تیراندازی غیرمجاز و عدم توجه به جلو از شایع ترین علل تصادفات بوده است که متاسفانه دلیل اصلی توجه به جلو خستگی است. و خواب آلودگی و به دنبال آن استفاده از تلفن همراه در نوروز». امسال حدود 32 درصد تصادفات واژگونی بوده است یعنی هیچ خودرویی با خودروی دیگری برخورد نکرده است اما عواملی مانند خستگی و خواب آلودگی راننده به این امر منجر شده است.

توقیف 35000 خودروی حادثه خیز

جانشین رئیس پلیس راه کشور افزود: امسال خط قرمز ما تخلفات حادثه ساز و رفتار پرخطر ترافیکی پایان تعطیلات بود. این خودروها حداقل دو تخلف تصادفی را همزمان انجام دادند.

حسینی همچنین درباره استان های دارای بیشترین تصادفات منجر به فوت گفت: به طور کلی استان های جنوبی ما همیشه بیشترین تصادفات را داشته اند و استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی جزو استان های حادثه خیز کشور بوده اند. پروژه 1401. نوروزی.” البته در بسیاری از این استان ها آمار تلفات کمتر از سال گذشته بوده است.

در نوروز امسال هیچ جاده ای به دلیل ترافیک بسته نشد

وی با تحلیل وضعیت ترافیکی جاده ها گفت: امسال اتفاق خوبی در جاده ها افتاد که با وجود افزایش 50 درصدی سفر که البته میانگین 50 درصدی است و 80 درصد افزایش را در جاده ها شاهد بودیم. برخی از جاده ها، اما با وجود این شرایط، به دلیل مدیریت خوب همکاران ما در پلیس، ترافیک سنگین و ترافیک در هیچ یک از جاده های ما وجود نداشت.

جانشین رئیس پلیس راه کشور افزود: مردم به خاطر دارند که 48 ساعت تجربه تردد در جاده چالوس داشتیم اما امسال این اتفاق نیفتاد و در محورهای خود گره ترافیکی نداشتیم. البته شاهد ترافیک سنگین و در برخی موارد ترافیک نیمه سنگین بودیم، اما ندیدیم که ترافیک مسدود شده باشد یا در مقطعی گرهی ایجاد شود. نباید تصور کرد که ترافیکی در جاده ها وجود نداشت، اما دیگر گره و گره و راه بندان وجود نداشت.

وی افزود: در جاده های چالوس، هراز، فیروزکوه، جاده امام رضا، قزوین، رشت، آزادراه تهران-قم و … تردد زیادی داشتیم اما خوشبختانه توانستیم به خوبی آن را مدیریت کنیم و با چندین بار ترافیک ایجاد کنیم. کیلومترها تردد کرد اما خوشبختانه پلیس متوقف شد و اجازه انسداد تردد را نداد.جاده چالوس یکی از بیشترین حجم تردد در سال های اخیر را داشت به طوری که از اسفند تا 7 فروردین شاهد جابجایی زیاد به سمت شمال بودیم. تا تاریخ دهم علاوه بر بار سنگین، بار برگشت نیز به این محور اضافه شد که نشان می دهد کنترل جاده چالوس بسیار مهم و حائز اهمیت بوده است.

جانشین رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: علاوه بر این در برخی جاده ها شاهد شرایط زمستانی بوده ایم. در استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، در ارتفاعات گیلان و مازندران، زنجان و… شاهد برف و مه شدید بودیم و همه اینها توسط پلیس مدیریت شد و امروز با همکاری این موضوع را می گویم. حتی برای یک ساعت انجام شد و مشکل ترافیکی در هیچ جاده ای وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار فیلمی از وی در جاده چالوس در حال موتورسواری و بدون کلاه ایمنی گفت: رعایت قانون و مقررات برای همه الزامی است و رفتار پلیس باید الگوبرداری شود اما در آن روز طبق آمار ترافیک حداقل 20000 ماشین در جاده چالوس تردد می کردند، چند صد متر از جایی که من بودم، راه بندان ایجاد می شد و خیلی زود به آنجا رسیدم، واقعیت این است که اگر بعداً در این منطقه بودیم، ترافیک سنگینی در آن منطقه وجود خواهد داشت و تصور کنید اگر حداقل نیمی از آن 20000 خودرو، یعنی 10000 خودرو در ترافیک باقی بماند، و اگر فرض کنید در هر خودرو تنها سه نفر وجود داشته باشند و هر کدام از آنها در تردد با تاخیر مواجه شوند، تصور کنید. حداقل پنج ساعت، چه مقدار زمان در حمل و نقل از دست رفته است این زمان معادل 150000 ساعت کار است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور افزود: واقعیت این است که در آن لحظه تصمیم گرفتم خودم را به آن نقطه برسانم و اجازه ندهم چنین اتفاقی بیفتد. حالت دیگر این بود که چون کلاه ایمنی نداشتم کاری نکردم و منتظر بودم تا کلاه ایمنی تهیه شود اما در آن زمان مردم وقت تلف می کردند اما باز هم تاکید می کنم باید قوانین رعایت شود.

انتهای پیام



Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.