فروشگاه های خالی – ایسنا

[ad_1]

تاج گذاری و تعطیلی دید و بازدیدها و مهمانی ها و البته کاهش قدرت خرید مردم پس از تورم شدید دو سه سال اخیر باعث شد که شب عید دیگر رونق سابق را نداشته باشد و اصناف به عنوان تولید کننده و کفش و پوشاک فعالیت کنند. فروشندگان، ضربات شدید از این وضعیت.

به گزارش ایسنا، این روزنامه جام جم وی در ادامه نوشت: قبل از شیوع کرونا، شب عید و اسفند مشابه بازارهای شلوغ بود و بسیاری از باغداران و مغازه داران انتظار داشتند این روزها بار یکساله خود را ببندند. تاج گذاری و تعطیلی دید و بازدیدها و مهمانی ها و البته کاهش قدرت خرید مردم پس از تورم شدید دو سه سال اخیر باعث شد که شب عید دیگر رونق سابق را نداشته باشد و اصناف به عنوان تولید کننده و کفش و پوشاک فعالیت کنند. فروشندگان، ضربات شدید از این وضعیت. این در حالی است که دولت ها و نهادهای نظارتی برخورد خود را با قاچاق در این حوزه تشدید کرده اند، اما وضعیت فعلی فعالان این اصناف هنوز مشخص نیست. وضعیتی که در گفت و گو با برخی از تولیدکنندگان مصداق خوبی از رنجی است که در این دو سال بر آنها تحمیل شده است.

علی لشکری ​​عضو هیئت مدیره انجمن صنعت کفش ایران در گفت و گو با جام جم درباره وضعیت تولید با اشاره به میزان صادرات گفت: از نظر وزنی 10 درصد کاهش داشته و از نظر صادرات ارزش، 21٪. عراق، عربستان سعودی و آذربایجان سه بازار بزرگ هدف کفش در ایران هستند.

در 10 ماهه اول سال جاری، صادرات به عراق 14 درصد کاهش یافت که سهم عراق از صادرات کفش از 57 درصد به 55 درصد کاهش یافت. صادرات به افغانستان نیز 30 درصد کاهش داشته و سهم افغانستان از صادرات ما از 25 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 20 درصد در 10 ماهه امسال رسیده است. قطعا بخشی از این کاهش به دلیل چالش هایی است که در بخش تولید وجود دارد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت در بخش تولیدی، در 10 ماهه امسال یک درصد کاهش تولید داشته ایم.

وی درباره مقایسه بین شاخص تورم شاخص قیمت مصرف کننده (تورم کل) و رشد شاخص قیمت مصرف کننده می گوید: . تورم همتا به همتا در 10 ماهه اول سال جاری به 9.35 درصد رسید. در حالی که تورم نقطه به نقطه کفش در ژانویه به 51.8 درصد رسید. افزایش شاخص تورم کفش نسبت به تورم کامل حاکی از آن است که فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شده و فشارها در حال انتقال به بازار است.

لشکری ​​درباره وضعیت قاچاق کفش گفت: در سه سال گذشته ممنوعیت واردات داشتیم. از سوی دیگر، به گفته منابع بین‌المللی، آمار قاچاق نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما همه اینها به این معنا نیست که نگران تأثیر قاچاق بر تولید نباشیم. مافیای واردات از طریق فضای مجازی تجارت می کند. مسافرانی که از مرزهای زمینی یا هوایی یا مناطق آزاد ایران عبور می کنند نیز به دنبال واردات کالای قاچاق هستند. در سال های اخیر به جز دو سال گذشته، 25 برابر بیشتر از آنچه در گمرک اظهار شده، کفش وارد شده است که نشان می دهد این صنعت از نظر قاچاق بسیار آسیب پذیر است و ضربه ای که صنعت ما در سال های اخیر وارد کرده است. و قاچاق کفش که منجر به توقف تولید ملی شد. اکنون باید مراقبت جدی انجام شود. زیرا اعطای هرگونه امتیاز به رقبای خارجی که واردات محصول نهایی را تسهیل می کند، علاوه بر صدمات جبران ناپذیری که به بدنه صنعت وارد می کند، از حجم تولید نیز کاسته و ضربه سنگینی به نسل مشاغل و صادرات بنابراین نگرانی های حوزه کفش پس از صدور برجام و پس از ورود ارزهای خارجی به کشور بیشتر خواهد شد. اگر سکه ها به جای زیرساخت های تولید صرف کالاهای مصرفی شود، ضربه سختی به صنعت و تولید وارد می کند. بنابراین در شرایط کنونی کشور هر گونه امتیاز و تسهیلاتی به هر بهانه ای حتی تحت عنوان ساماندهی واردات کفش که اخیرا نیز مطرح می شود، می تواند ضربه جبران ناپذیری به صنعت کفش وارد کند.

در این سال‌ها و در شرایط تحریم، مصرف‌کنندگان به صنعت کفش ملی اقبال نشان دادند و تولیدکنندگان از نظر کمی و کیفی در شکل، نوآوری، بهبود مدیریت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و زنجیره‌ای کار خود را ارتقا و گسترش دادند. هر آنچه که اکنون به دست آمده، نعمتی از گذشته نزدیک است که اگر از دست برود، واقعاً در حق صنعت بی انصافی خواهد بود.»

سهم 90 درصدی تولید ملی در بازار کفش

در عین حال سهم مصرف 75 درصد از تولید داخلی بود، اما اکنون بیش از 90 تا 95 درصد کفش های فروخته شده در کشور تولید داخل است و سهم مصرف واردات یا قاچاق به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر سرمایه گذاری خوبی در تولید و زنجیره تامین مواد اولیه در صنعت کفش و صنایع وابسته به عنوان موتور محرک صورت گرفته است. صنعت کفش به عنوان موتور محرک و لوکوموتیو سایر صنایع، صنایع بسیاری را به همراه دارد. مانند صنایع چرم طبیعی و مصنوعی، نساجی، قالب سازی، ماشین سازی، پلیمر، صنایع فلزی، طراحی و غیره.

یکی از اعضای هیئت مدیره گفت: صنعت کفش مجموعه ای از محصولات صنعتی و تجاری است و البته نسخه واحدی برای حل آن وجود ندارد، اما مهمترین چالش بحث نوسانات نرخ ارز است که تاثیرگذار است. از مدیران انجمن صنعت کفش ایران حتی قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی را در این صنعت قرار داد و باعث آن شد. تورم 40 درصدی در کشور فشار زیادی بر نقدینگی واحدهای تولیدی وارد کرد که عملاً باعث کاهش ارزش دارایی تولیدکننده و کاهش تولید به صورت عددی شد. با این حال، در شرایط واقعی، ممکن است بسیاری از واحدها به دلیل تورم رشد کرده باشند. اما از نظر تعداد و کاهش مصرف سرانه با یک تهدید جدی روبرو هستیم. به نظر می رسد مصرف سرانه ما نسبت به رقم قبلی 2.8 به شدت کاهش یافته است. کارکنان باید صادرات مواد خام را متوقف کنند. تا زمانی که مشکلات بین بخشی در سازمان ها برطرف نشود، نمی توان نهال های تولید داخل را از هجوم واردات و قاچاق مصون داشت. با هماهنگی سه قوه و همکاری بدنه دولت بعید است شرایط به حالت عادی برگردد.»

بازار شب عید تازه نیست

در حال حاضر 1200 واحد صنعتی پوشاک در کشور و حدود 9000 واحد صنعتی در بخش نساجی فعال هستند و اشتغال پوشاک کل صنعت 12 درصد است. مجید نامی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران گفت: صنعت پوشاک در سال 1400 به دلیل ممنوعیت واردات برای تولیدکنندگان بهبود یافته و تولیدات داخلی و برندها افزایش یافته است. ایرانی ها توانستند فعالیت های خود را گسترش دهند. تعداد فروشگاه های ملی در مراکز خرید سراسر کشور افزایش یافته است که فرصت خوبی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. البته تامین و افزایش مواد اولیه و تامین ماشین آلات و افزایش نرخ ارز و تحریم ها و نبود تسهیلات ارزان و گران مشکلات زیادی ایجاد کرد. عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در برخی از ایام سال باعث شد که قیمت مواد اولیه از قیمت مواد اولیه بین المللی در بازار داخلی بیشتر شود و این امر قیمت تمام شده را بالا برد. این مسائل در کنار کاهش قدرت خرید مردم، تورم و نرخ بالای سود بانکی باعث شده تا بازارها به ویژه بازار شب عید در بخش خرده فروشی، بازارهای پر جنب و جوش نباشد. اگرچه امسال سرمایه گذاری های جدیدی در بخش تولید داشتیم، اما انتظارات در بخش فروش برآورده نشد.

بر اساس آخرین برآورد وزارت صمت، درآمد سالانه بازار پوشاک حدود شش میلیارد دلار تخمین زده شده است، اما حجم بازار پوشاک کشور حدود هشت میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به وسعت بازار قاچاق گفت: تولیدکنندگان یا فعالان صنعت مخالف واردات رسمی یا حضور برندهای معتبر جهانی نیستند. وجود برندهای خوب در کشور باعث ایجاد رقابت و رشد در این بخش می شود. همچنین باعث افزایش کیفیت و لذت بردن از دانش فنی در سطح بین المللی خواهد شد. اما واردات غیرقانونی باعث می شود که محصولات استوک و تقلبی با قیمت های غیرعادی وارد شوند. زمانی که کالا از مبادی غیرقانونی وارد می شود، بحث پرداخت تعرفه، مالیات و بیمه عملاً شامل حال آنها نمی شود و تولیدکننده با شرایط کاملاً غیررقابتی و ناعادلانه مواجه می شود. در این شرایط علاوه بر آسیب به تولیدکننده ملی، حقوق مصرف کننده رعایت نمی شود و نمی تواند خدمات پس از فروش دریافت کند.»

به گفته نایب رئیس اتحادیه پوشاک و نساجی کشور، تولید در بخش پوشاک امسال افزایش یافته است به طوری که 75 درصد پوشاک موجود در بازار در داخل تولید می شود و صنعت پوشاک نیز حداقل 30 درصد افزایش داشته است. تولید امسال نسبت به سال های قبل. اما توجه خاصی به این صنعت نمی شود. این در شرایطی است که دولت برای کسب درآمد به خصوص ارز با مشکل مواجه است و از سوی دیگر با بیکاری بالایی نیز مواجه است. در واقع سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر علاوه بر نادیده گرفتن توانمندی‌های صنعت پوشاک، حتی از رقابت این صنعت با رقبای غیررسمی خود و از دست دادن کاروان به کالاهای خارجی جلوگیری کرده است. لازم به ذکر است که علاوه بر چالش تامین نیاز داخلی، نقش فعالی در بازارهای صادراتی نداریم. در سال 1999، ایران تنها 113 میلیون دلار پوشاک صادر کرد. وی افزود: در عین حال، جمعیت کل کشورهای همسایه ایران به نزدیک به 500 میلیون نفر می رسد و به دلیل اسلامی بودن اکثر این کشورها، پوشاک ایرانی می تواند به راحتی وارد بازار کشورهای همسایه شده و به یکی از صنایع سودآور در جهان تبدیل شود. پدر و مادر.”

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.