صنعت لوازم خانگی چه منطقی را با آزادسازی واردات تهدید می کند؟

[ad_1]

این کارشناس در یادداشت خود به تشریح تهدید صنعت لوازم خانگی داخلی به بهانه افزایش قیمت پرداخت که در سال های اخیر منجر به از بین رفتن برندهای مطرح در این صنعت شده است.

به گزارش ایسنا، در یادداشت ایمان محمودی آمده است: دولت با آزادسازی واردات به دنبال حفظ حقوق مصرف‌کنندگانی است که قدرت خرید خود را بر اثر تورم از دست داده‌اند. این منجر به نسل کشی در صنعت لوازم خانگی می شود. حفاظت دیگری وجود دارد که هیچ کس در صنعت آن را نمی بیند، اما نتیجه آن تکرار پدیده «استکبار» است.

تنها 6 ماه پس از صدور فرمان رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از این صنعت در ایران، تهدید فعالان صنعتی مبنی بر آزادسازی واردات لوازم خانگی موجب تکرار اتفاقاتی شده که برای صنایع تولیدی ایران رخ داده و در حال رخ دادن است. rsatadi. امروز قربانیان هیمالیا، امرسون، پاکشوما، اسنوا و آبسال به جای ارج و آزمایش هستند. بازی با آینده صنعت در نمایشی جدید که توسط رسانه های تبلیغ کننده واردات برگزار می شود.

گفته می شود لوازم خانگی ایرانی گران است و در صورت عدم بازگشت این قیمت، واردات برای تنظیم این صنعت باز می شود. در چارچوب طرح حفاظتی، حل مشکل در اینجا در دستور کار سیاستمداران قرار دارد. با توجه به اینکه در سال 2021 قیمت صفحات فولادی، مس، چیپس، لوازم الکترونیکی و آلومینیوم هر کدام حداقل 20 تا 100 درصد افزایش می یابد و تورم داخلی به عنوان منبع اصلی محصولات لوازم خانگی به 50 درصد خواهد رسید، دولت شاهد صنعت لوازم خانگی به عنوان افزایش قیمت کالاهای خود و در صورت گران شدن یک یا چند بنگاه، تمامی بنگاه ها، حتی آنهایی که ارزان تر هستند یا اصلا گران نیستند، جریمه می شوند. منطق غلط «همه برای یک یا چند اشتباه» یکی از اشتباهات همیشگی سال‌های اخیر در برابر صنایع تولیدی مانند صنعت لوازم خانگی است.

وی متهم است که با واردات 4200 دلاری کالاهای تولیدی یا توزیع کالاهای اساسی به ارزش 4200 دلار در طول تولید، قیمت کالاهای تولیدی را افزایش داده است که در دوره منتهی به خرداد 1397 بین 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است. فوریه 1400 تجربه کرد. نگاهی اجمالی به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از سال 1397 تا 1400 نشان می دهد که در این مدت قیمت انواع کالاها اعم از مواد غذایی، ساختمانی، کشاورزی یا صنعتی بین 200 تا 400 درصد افزایش یافته است. شعار و فقط لوازم خانگی در این سطح پایین تر، قیمت ها افزایش یافته است.

بر اساس ارقام و اسناد به دست آمده از داده های رسمی وزارت مسکن، رصد این گزارش نشان می دهد که صنعت لوازم خانگی با روند کلی رشد قیمت در سال های 1397 تا 1400 مطابقت ندارد. بر اساس گزارش رسمی این وزارتخانه، قیمت محصولاتی که در هیچ لایه‌ای از زنجیره ارزش ارز استفاده نمی‌کنند مانند نخود، لبنیات و برنج ایرانی در مدت مشابه ۲۶۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. سکوت روندی اجتناب ناپذیر در نتیجه سطح عمومی قیمت ها یا افزایش مداوم تورم.

در حوزه کالاهای اساسی اگرچه تنها در سال 1400 حدود 9 میلیارد دلار (بدون احتساب دارو) صرف واردات کالاهای اساسی و مواد مصرفی برای تولید این گونه محصولات شده است، اما در عمل هزینه تمام شده این کالاها بین سال های 1397 تا 1400 بوده است. کالاهای سبد مصرفی جزو 3 بوده و 4 برابر رشد داشته است. اکنون در شرایطی که صنایع مختلف از جمله صنایع لوازم خانگی از ارز آزاد و نیمه ارز برای امرار معاش استفاده می کنند، انتظار تعدیل قیمت ها در محدوده قابل قبولی از سوی شبکه ها، غیر منطقی است. جالب اینجاست که علیرغم اینکه در مدت مورد بررسی بیش از 4 میلیارد دلار برای خرید بذر نباتی صنعت روغن نباتی هزینه شده است، نه تنها قیمت روغن نباتی تغییر نکرده، بلکه قیمت روغن نباتی نیز تغییری نکرده است. یا همچنین بیش از 225 درصد افزایش یافته است.

از سال 97 تا 1400، ماکارونی 250 درصد و نوشابه ها 350 درصد رشد داشته است.

نتایج گزارش‌های منتشر شده پیش از این در رسانه‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر قیمت کالاهای تزریق شده در یکی از محافل آن به شدت افزایش یافته و به ۴۲۰۰ دلار رسیده است. به عنوان مثال قیمت ماکارونی بیش از 250 درصد، گوشت قرمز حدود 240 درصد، ماست 400 درصد، مرغ 350 درصد و پنیر حدود 375 درصد افزایش یافته است. از بین کالاهایی که زیر 4200 دلار افت نکردند، چای خارجی 450 درصد، شکر 390 درصد، نوشابه 350 درصد و تن ماهی 370 درصد افزایش قیمت داشتند. اعداد و ارقام خود به خوبی وضعیت پیش روی صنعت و کسب و کار را نشان می دهد و نشان می دهد که تمامی محصولات در مسیر افزایش قیمت ها حرکت می کنند.

همه این صنایع درجاتی از حمایت، تعرفه و ممنوعیت واردات دارند، اما هیچ کدام از این صنایع به دلیل افزایش قیمت که حق طبیعی آنهاست و خطر باز شدن باب واردات وجود ندارد، توبیخ نشده اند. صنعت خودرو که در چهل سال گذشته برای دریافت وام های ارزان قیمت و ممنوعیت واردات دست و پنجه نرم کرده است، هرگز با چنین تهدیداتی مواجه نشده و در سه سال اخیر نشان داده است که در شرایط تحریم بدون احساس نیاز به خارجی قادر به رشد نیست. نیروها

با این حال، صنعت لوازم خانگی در فضای بسیار سخت تحریم از زمین بیرون آمد و در مدت کوتاهی جایگزین کره ای ها شد. اما اکنون به دلیل افزایش 5 درصدی قیمت برخی برندها و محصولات، داستان صنعتی زدایی در حال تکرار است. نابودی برندهایی مانند Kabburlik و Experiment نتیجه یک فرآیند تصمیم گیری بود که بازیگران فراری را به بازیکنان وفادار ترجیح می داد. امروزه این رویه با مطالبه حمایت از مصرف کننده به دنبال تخریب صنعت مستقل لوازم خانگی است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.