سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، آبی که در همان جو نشت نمی کند

[ad_1]

ادغام دو سازمان محیط زیست و جنگل ها ایده ای برای دهه ها بوده است. دی ماه امسال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اجرای این طرح با دستور رسمی رئیس جمهور شد. رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح تحولات تاریخی موضوع گفت: در حال حاضر طرفی که از ادغام این دو سازمان متضرر می شود محیط زیست است.

معصومه ابتکار در گفت وگو با ایسنا وی درباره طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع خاطرنشان کرد: بحث ادغام این دو سازمان در طول سالیان متمادی بارها مطرح شده است، حتی یک بار در اواخر سال 79 و در زمان ریاست مرحوم تقی. ابتکار سازمان جنگل ها با سازمان حفاظت محیط زیست ادغام و به یکی از زیرمجموعه های سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شد.

وی با اشاره به سختی های این طرح خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح استقبال کرد اما سازمان جنگل ها به شدت با آن مخالفت کرد. جنگلداری به شدت اعتراض کرد و حتی تهدید به اعتصاب کرد، در حالی که دولت موقت به دلیل فشار و مقاومت شدید تصمیم به لغو این پروژه گرفت. البته مشکلات تنها به جنگلداری ختم نمی شود. سازمان حفاظت از محیط زیست محافظه کار است و حق دیگری برای استفاده از حیات وحش ندارد. نقش و مسئولیت اصلی این سازمان حفاظت و سیاست گذاری با هدف توسعه پایدار است. اما چند ماه بعد حکم لغو شد و به حالت قبل برگشت.

اگر ادغام به درستی انجام می شد، می توانست مفید باشد

ابتکار با اشاره به مفید بودن این طرح و ادغام این دو سازمان در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، گفت: به نظر من ادغام این دو سازمان در زمان خود و ادغام محیط‌زیست و جامعه درست بود. جنگلداری نگاه متفاوتی به مراتع ایجاد می کند.» تلاش برای اجرای این طرح تا دولت هفتم و هشتم ادامه داشت، چرا که روند تخریب مراتع و چرای دام از کنترل خارج شد و باعث ایجاد مشکلاتی در بدنه های آبی شد.

وی افزود: موضوع جنگل‌ها و پهنه‌های زیستی در زمان تصدی من در سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت بود و به‌عنوان قطب اصلی تنوع زیستی شناخته می‌شد، بنابراین طرح تجمیع ارائه شد و حتی در یکی از کمیسیون‌های دولتی به رأی گذاشته شد. اما مخالفت جدی وزیر کشاورزی وقت این رای را برگرداند. در دولت هفتم و هشتم درباره مضرات و فواید این طرح تحقیقات زیادی انجام شده است و در آن زمان همه بر سر این طرح اتفاق نظر داشتیم. پس از آن مسائل و مشکلاتی از جمله تغییر کاربری اراضی برای کاربری جنگل به وجود آمد.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از پروژه ها در آن مدت با شکست مواجه شدند. طرح کاداستر که طرح بسیار مهمی بود مخالفت شد و به تعویق افتاد. طرح های دیگری از جمله احیای اراضی و احیای اراضی که از همان سال ها اجرا شده بود با پیشنهاد و مخالفت سازمان مواجه شد، البته این طرح در پایان دولت دوازدهم برای حفظ ظرفیت زیستی تصویب شد.

طرح ها و رویکردهای جایگزین که در ارتباطات نیز متناقض هستند

ابتکار از طرح های جایگزین برای ادغام این دو سازمان خبر داد و گفت: طرح ادغام با شکست مواجه شد و سپس روش های دیگری از جمله افزایش مناطق جنگلی به عنوان مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار گرفت و مساحت را به 11 افزایش داد. درصد و پارک های ملی پابند و سزار الحاقی در فهرست مناطق حفاظت شده قرار گرفته اند و همچنین تلاش کرده ایم تا استفاده تجاری از جنگل ها را متوقف کنیم تا نظارت در این مناطق تقویت شود.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در اواخر دولت هشتم بر اساس سیاست های آرایشی و ضوابط حسابداری موضوع ممنوعیت استفاده از رسوبات در جنگل ها و تعطیلی کارخانجات کاغذ و چوب مطرح شد که متأسفانه بسیاری از آنها مطرح شد. آنها در دولت های نهم و دهم بازگشتند.» 50 واحد عملیات چوب و کاغذ جدید ایجاد شده است. از جمله اقدامات مفیدی که در دولت یازدهم اجرا شد، اما کمتر انعکاس پیدا کرد، می توان به ارائه 15 لایحه و مهمترین آنها از جمله قانون هوای پاک، حفاظت از محیط زیست، حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها اشاره کرد. و حمایت از حیوانات. دوازدهم تصویب شد.

وی افزود: از دیگر مشکلات یارانه های پنهان و مجوز چرای رایگان برای تغذیه دام بود. در واقع دامدار نسبت به مرتع احساس مسئولیت نمی کرد. ما معتقد بودیم که جنگل باید برای هر کشاورز قرارداد ببندد، پرداخت مرتع درست باشد تا کشاورز احساس نکند مرتع آزاد است. یکی از اشتباهات صورت گرفته واگذاری اختیارات تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی است که طبیعتاً از آن بهره برداری می کند و حتی برخی حشرات را آفت می داند.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تضاد دو جنگل و مرتع با سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به طور کلی بحث ادغام در دولت یازدهم به دلیل پیچیدگی و تضادها اجرایی نشده است. این تضاد در حاکمیت بر منابع طبیعی و تنوع زیستی آشکار شد.

وی گفت: فکر می‌کنم اگر به درستی به این تناقضات رسیدگی شود، برطرف می‌شود و رویکرد متعادلی برای مدیریت پایدار جنگل ایجاد می‌شود، اما مقاومت در برابر طرح‌های حفاظتی بسیار بالا بود و حتی استفاده تجاری از جنگل‌ها ممنوع، تصویب و تصویب شد. توسط مجلس قبلی اجرا شد.» همچنان مقاومت وجود دارد و تلاش می شود این قانون در برنامه هفتم توسعه جایی نداشته باشد. اگر قوانین اصلاح می شد و نهادهای مدنی و جوامع محلی روستایی تقویت می شد در این طرح گنجانده می شد که امید بود اما اکنون تعارض به حدی بالا گرفته که اجرای این طرح منطقی نیست. اثبات

طرح ادغام دارویی است که پس از مرگ سهراب «اکنون» است

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیامدهای منفی ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورت ادغام این دو سازمان در شرایط فعلی، طرف متضرر سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده خواهد گرفت. ” ، بخشی از یک پارلمان بزرگتر خواهد بود و این نهاد مستقل اکنون تحت نظارت رئیس جمهور خواهد بود. این سازمان اکنون اختیارات خوبی دارد که برخی از آنها مانند کنوانسیون تنوع زیستی باید به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردانده شود. در صورت ادغام، خطر این است که معلوم نیست کدام سازمان نقش مدیریتی و کدام سازمان ناظر خواهد داشت؟

ابتکار در پایان با اشاره به تجربیات قبلی در این حوزه گفت: ادغام وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی تبعاتی نیز داشته است و این دستگاه ها مورد سوء استفاده مستاجران و دلالان قرار گرفته است. ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلداری در شرایط فعلی به نفع نیست و قانون حفاظت از جنگل ها، قانون حفاظت از تالاب ها، قانون حفاظت از آب، خاک و هوا مسائل دیگری مانند حفاظت و پیشگیری از جنگل ها باید مورد توجه قرار گیرد. . بهره برداری. همچنین برخورد جدی با کاربری اراضی، تقویت فعالیت های شورای عالی حفاظت محیط زیست ضروری است. اگر بتوانیم این کار را به گونه ای انجام دهیم که ادغام محافظتی به نظر برسد، شرایط خوبی ایجاد می شود، اما بعید است که این اتفاق بیفتد. در شرایط کنونی قدرت لابی گری در اختیار طرف مقابل خواهد بود و سازمان حفاظت محیط زیست اکنون در صورت ادغام دست پایینی خواهد داشت.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.