این فیلم کوتاه بر اساس یک ایده ساخته شده است – ایسنا

[ad_1]

ایسنا/ اصفهان یکی از مدرسان فیلم گفت: «داستان‌ها تمام شده‌اند، اگر داستان جدیدی نوشته شود، ترکیبی از داستان‌های موجود است، پس یک کتاب بخوانید و تمام مطالعات خود را درباره تاریخ ثبت کنید. اگر مطالعه نکنید، نمی توانید تصویر ذهنی ایجاد کنید.

پنج شنبه 21 بهمن ماه در آستانه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، سمینار «ایده ها و مضامین در فیلم کوتاه» با آموزه های «پدرام صدرائی» در پردیس سینمایی مرکز اصفهان برگزار شد.

مدرس این کارگاه پدرام صدرائی ابتدا به بررسی اصول و قواعد متفاوت با ساختار یک فیلم بلند در ساخت فیلم کوتاه پرداخت و گفت: الگوهای به کار رفته در فیلم های بلند در فیلم کوتاه جواب نمی دهد، بنابراین تولید فیلم کوتاه نباید انجام شود. این دو نوع فیلم کاملاً متفاوت هستند.

وی افزود: تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فیلم‌های کوتاه از نظر کیفی و کمی نسبت به فیلم‌های بلند موفق‌تر هستند و امروزه موضوع ساخت فیلم کوتاه می‌تواند حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به فیلم‌سازی باشد.

صدرائی در توضیح هزینه ساخت این فیلم افزود: هر کدام از ما می توانیم یک فیلم کوتاه بسازیم، اما امروز به دلیل هزینه بالا ساخت فیلم درست است، پس باید فیلمبرداری کرد. بیشتر. «این 15 سال پیش بود.

این مدرس سینما ادامه داد: شاید امروز فرصت ساخت یک فیلم کوتاه را داشته باشید، اگر فیلم کوتاه شما شکست بخورد، دو ضربه مهم به هنرمند ضربه می زند، اول اینکه ممکن است کارگردان احساس کند که فاقد استعداد است. برای این، و می تواند بزرگترین ضربه باشد، سرمایه شما یا خانواده تان از بین می رود و هیچکس در پروژه های آینده مورد حمایت قرار نمی گیرد.

وی افزود: در مورد فیلم های کوتاه باید برنامه ریزی کرد و روی آنها کار کرد. کدام یک بالاتر و با فضیلت تر است. هر فیلم کوتاه یک اثر هنری است. یک فیلمساز باید از روند تولید لذت ببرد، احساس خوبی داشته باشد، از حداکثر خلاقیت خود استفاده کند و یک اثر خوب خلق کند.

صدرائی با بیان مقایسه فیلم کوتاه و بلند گفت: یک فیلم کوتاه بر اساس یک ایده است و در بیشتر موارد فیلم بلند روی فرم متمرکز است و یک ایده خوب با شکل و تولید متوسط، یک ایده کوتاه خوب است. فیلم یک فیلم می آفریند و در حالی که این ایده متوسط ​​با فرم کارگردانی خوب فیلم خوبی را خلق می کند، موضوع این ایده در ساخت یک فیلم کوتاه اهمیت ویژه ای دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت ایده، افزود: در ابتدای فیلمبرداری فیلم کوتاه باید مشخص شود که ایده پیشنهادی برای یک فیلم کوتاه مناسب است یا خیر، باید در نظر داشت که هنگام فیلمبرداری یک فیلم کوتاه فرصتی برای گفتن یک داستان فیلم کوتاه نیست.

کجا می توانیم ایده هایی برای افزایش موفقیت خود پیدا کنیم؟

صدرائی اولین «جمله اصلی» این فیلم کوتاه را اینگونه توصیف کرد که «اگر فکرش را بکنید از شما پنهان می ماند». «پاهای مردم در اتاق‌ها، در میان اعضای خانواده، در خانه مادربزرگشان، در اتوبوس‌هایی که در مسیر روزانه حرکت می‌کنند و غیره است و هیچ‌کس دیگری آنها را نمی‌بیند.

این معلم سینما گفت: یک فیلم کوتاه نتیجه یک موقعیت است، به عبارت دیگر، یک فیلم کوتاه نباید خود داستان باشد، بلکه یک تکه از آن است. این فیلم از ابتدا شروع و به پایان نمی رسد، پس به دنبال شروع و پایان داستان نباشید.

او گفت: «هر روز در زندگی ما یک مکان، یک موقعیت، یک شخصیت وجود دارد.

صدرائی فیلم کوتاه را به‌عنوان تصویری از «شخصیتی خاص و دراماتیک می‌داند که در موقعیتی خاص مرتکب موقعیت یا اشتباهی شده یا باید درباره‌اش صحبت شود» و به با ارزش‌ترین ایده‌های برآمده از «تجربه‌زیست» معتقد است. کارگردان و اطرافیانش بیرون می آید و کافی است از تجربیات روزمره، خاطرات، سفرها و… در خانواده بنویسید تا آن ایده را داشته باشید.»

این کارگردان با بیان اینکه گام بعدی در نوشتن تجربیات شخصی، توسعه و اصلاح تخیل آنها است، تصریح کرد: در طول مراحل فیلمنامه، اتفاقات و صحنه های اطراف خود را ضبط کنید، با پیچیدگی زمان، تصورات خود را وارد کنید و سپس رمز عبور شما حذف خواهد شد. اگر برخی از این ذهنیت ها نیاز به حذف داشته باشد، فیلم کوتاه یک سیستم تخریب است، هر آنچه لازم است و آنچه لازم نیست باید حذف شود و در نهایت فیلم کوتاه بر اساس جزئیات باقی مانده (دکوپاژ) برنامه ریزی می شود.

وی «سفر» را راه دیگری برای یافتن ایده‌های خوب برای فیلم‌های کوتاه دانست و افزود: ایده بهترین فیلم‌ها در مکان‌های خاصی به ذهن فیلمسازان خطور کرد؛ سفر همیشه رشد و کمال است. پیشنهاد مفید برای فیلمسازان این است که سفر کنند و ببینند، در سفر می توانید ایده های فیلم کوتاه پیدا کنید.

صدرائی یکی دیگر از منابع ایده نویسی فیلم کوتاه را «حافظه» دانست و تاکید کرد: فیلم، رمان و سایر فیلم های کوتاه خوب دیگران نباید محل ایده باشند، داستان های کوتاه منابع نسبتاً خوبی هستند. به نظر می رسد، اما آنها قوی تر هستند. خاطرات انسانی.” و هر چه این خاطرات قدیمی تر باشند، مرتبط تر هستند.

این مدرس دانشگاه درباره تفاوت تاثیرات خاطرات قدیم و جدید توضیح داد: خاطرات اخیر از نظر احساسی منعکس کننده ایده ای است که از آن ناشی می شود، در حالی که خاطرات قدیمی بدون توجه به احساسات، همچنان می تواند در ذهن ما به ایده تبدیل شود، شاید بهتر باشد. موضوع.

وی یکی از بهترین منابع ایده‌پردازی را منابع ویدئویی خواند و گفت: پیشنهاد من به علاقه‌مندان به سینما این است که هر روز برای دیدن عکس‌ها و تصاویر وقت بگذارند و با دیدن یک عکس شروع به نوشتن داستان کنند. این به نویسنده این امکان را می دهد که در حین تمرین تخیل به داستان فکر کند.

صدرائی در بخش دوم این کارگاه به تمرین فیلمنامه نویسی اشاره کرد: ایده یابی و پروراندن آن، یافتن شخصیت (حتی در اطراف خود)، کنار هم قرار دادن آن، تشریح شرایط زندگی، شرایط و موقعیت شخصیت و ایده گرفتن. از به اشتراک گذاری این اطلاعات

“خواندن یکی از مهم ترین راه ها برای بهبود مهارت های فیلم سازی شماست. اگر مطالعه نکنید، نمی توانید تصویر ذهنی ایجاد کنید.

وی با اشاره به اینکه زمان طلایی فیلم کوتاه 8 تا 15 دقیقه است، افزود: فیلم کمتر از 8 دقیقه یک ایده ناب است و جایی در کارگردانی ندارد و فیلم بالای 15 دقیقه به صورت گروهی و در. کیفیت فیلم بلند همزمان.” نه

صدرائی ادامه داد: منطقی نیست که مخاطب تمام مشکلات و مصیبت های یک فیلم کوتاه را در 8 دقیقه تمام کند، این دقایق زمان کافی برای یک داستان پیچیده نیست، بلکه تصور اتفاقات و پیامدهای آن است. یک داستان می تواند یک ایده باشد. از طرف دیگر، ما نباید فراموش کنیم. 15 دقیقه زمان مناسبی برای تغییر مکان زیاد نیست.

مدرس سمینار «ایده ها و مضامین در فیلم کوتاه» توضیح داد: نمی توان همیشه در زمان رفت و آمد کرد. بنابراین بهترین فیلم‌ها، در حالت ایده‌آل، با یک موقعیت شروع و به پایان می‌رسند.

وی در تشریح روند نگارش فیلمنامه یک فیلم کوتاه گفت: قبل از ارائه ایده کامل، دیالوگ ها به ذهن فیلمساز حمله می کنند که در نگارش این دیالوگ ها پلان ها با آن گره خورده و کمی سخت است مراحل را جدا کنید یک مزیت دارد، وجود «بسته ذهنی» است و از سوی دیگر معایبی دارد، یعنی پراکندگی و ازدحام. قبل از اینکه یک ایده محقق شود، فکر بعدی شروع می شود.

صدرائی گفت: وظیفه شما این است که یک فیلمنامه بر اساس یک ایده بنویسید و ممکن است برای بار اول مجبور شوید 6 ماه برای فیلمنامه وقت بگذارید، اما نترسید، افسرده نشوید و ادامه دهید.

یک مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: طرح و ایده فیلمنامه نویسی را قبل از نوشتن به هیچکس ارائه ندهید، ممکن است نظر فردی که با جزئیات ایده آشنایی ندارد انگیزه دهنده باشد. این ایده را با افراد کم تجربه اطرافتان در میان نگذارید و برای هر مشاوره یک متخصص پیدا کنید و در نهایت پس از نوشتن فیلمنامه با افراد زیادی مشورت نکنید تا رای پراکنده ای بگیرید و در نهایت کار یک یا دو مشاور متخصص است. برو

سمینار را با پرسش و پاسخ سمینار “ایده ها و مضامین در فیلم های کوتاه” به پایان رساند. این سمینار در آستانه دوازدهمین جشنواره فجر در اصفهان با هدف تبیین ویژه «ظهور اندیشه ها و مضامین در فیلم کوتاه» برگزار شد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.